Apple ztrácí podíl na trhu s tablety


Souhrnné výsledky za letošní druhý kvartál potvrdily trend, jakým se v posledních letech ubírá trh s tablety. Podíváte-li se na graf níže, jenž vyobrazuje celosvětové dodávky tabletů, zjistíte, že růst trhu se počátkem roku 2013 v podstatě zastavil, přičemž v období před tímto rokem trh rostl o desítky procent každé čtvrtletí.

Porovnáme-li poslední dostupný údaj o dodávkách tabletů s předešlým rokem, zjistíme, že trh zaznamenal meziroční pokles o téměř 7 %.

Apple ztrácí podíl na trhu už od roku 2012

Když na jaře 2010 Apple představil první iPad, konkurence na trhu s tablety byla téměř nulová. Několik následujících čtvrtletí představoval iPad v podstatě celý trh. Nyní, po pěti letech, je situace naprosto odlišná a jeden z hlavních důvodů poklesu celosvětových dodávek tabletů je právě klesající zájem o tablety iPad od Applu. I přesto, že podíl Applu na trhu s tablety každoročně klesá, stále je lídrem na trhu s téměř čtvrtinovým podílem. Druhý největší podíl drží korejský Samsung (17 %), který ovšem poráží Apple na trhu s chytrými telefony. Z ostatních společností si nejlépe vede Lenovo, které ovládá 5,7 % trhu.

Tablety nahrazují jiná zařízení

Úpadek trhu s tablety má hned několik faktorů. Jedním z nich je delší životní cyklus u těchto zařízení. Dnes si uživatel může nainstalovat nejnovější verzi operačního systému na svůj starý tablet a nemá potřebu si pořizovat nový. Zásadní pro vývoj trhu s tablety je zvyšující se konkurence dalších zařízení, především chytrých telefonů. Trend ve vývoji chytrých telefonů je zvětšující se displej a snižující se hmotnost, proto dnes mnoho uživatelů dá přednost koupi smartphonu před tabletem. Nelze opomíjet i nově vznikající trh tzv. 2 v 1 zařízení.

Zdroj dat: Statista

Tato zpráva není investičním doporučením. Aura Invest Group s.r.o., vázaný zástupce společnosti Colosseum, a.s., obchodníka s cennými papíry.





Menu